Gothic 2 to gra rpg, kontynuacja pierwszej części Gothica, która odniosła bardzo duży sukces w Niemczech, gdzie gra powstała, a z czasem jej fenomen przeniósł się do innych krajów, w tym do Polski. Marketing serii na anglojęzycznych rynkach, a przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, był niewielki. Gra borykała się również z problemami dotyczącymi dystrybutorów, w wyniku czego nie osiągnęła popularności porównywalnej z krajami niemieckojęzycznymi. Twórcami gry jest firma Piranha Bytes, natomiast dystrybucję w Polsce objął CD Projekt.

Nieco o fabule

Fabuła Gothic II odwołuje się do pierwszej części gry. Na początku gry zostajemy przyzwani z pod gruzów świątyni Śniącego (które zasypały nas tam po decydującej walce z owym demonem) i następnie ruszamy bezimiennym aby znowu toczyć walkę z siłami Beliara - złego boga. Możemy dołączyć do trzech gildii: strażników (potem paladynów), nowicjuszy (potem Magów Ognia) lub najemników (potem łowców smoków). Każda z klas oferuje nam nowe zadania, jednak zakończenie gry jest dla wszystkich jednakowe. Ciekawą możliwością jest przystanie do gildii złodziei, jednakże ta nie daje nam ani pancerza, ani możliwości przejścia gry bez dołączania do wyżej wymienionych grup. W rozszerzeniu Gothic II:Noc Kruka pojawia się także Krąg wody, tajna organizacja w służbie Adanosa.